Sommige cijfers spreken boekdelen. Zoals deze: wereldwijd komt 1 kip op 3 uit het ei in een broedmachine van Petersime. Om zijn status van marktleider te vrijwaren, houdt de Oost-Vlaamse onderneming de vinger aan de pols van de logistieke innovaties. In dat kader bracht een team een bezoek aan Fabriek Logistiek. De kennismaking met de ergonomische pick-karren van WANZL betekende een eyeopener.
Jeroen Baetslé staat aan het hoofd van de logistieke afdeling van Petersime in Olsene (nabij Zulte). Reeds in februari 2023 brachten hij en enkele collega’s een bezoek aan Fabriek Logistiek. “We waren sterk onder de indruk van de ruimte, die is opgevat als een levensecht magazijn. Sterker nog, we kregen de kans om in een gecontroleerde omgeving te ‘spelen’ met nieuwigheden in de logistieke wereld. Want daar was het ons om te doen: ideeën en inspiratie opdoen. Ontdekken wat er nieuw is op de markt en die we kunnen inzetten in het bedrijf.”
Hoger, smaller en ergonomischer
Eén van de zaken waar Petersime een alternatief voor zocht, was de pick-karren. “Medewerkers picken orders uit de VLM’s (Verticale Lift Modules), het palettenmagazijn en de productieafdeling. Voor het interne transport maakten ze gebruik van lage en brede karren.
Die waren aan vervanging, en vooral aan verbetering toe.
In Fabriek Logistiek maakten we kennis met ergonomische pick-karren van WANZL. Die zijn smaller en hoger dan wat we voorheen gebruikten. Zware lasten kunnen op heuphoogte ingeladen worden, met minder rugbelasting voor de orderpickers,” aldus Jeroen.
Efficiënter en handiger
De belangrijkste winst viel evenwel te halen op het gebied van efficiëntie en plaatsbesparing. Jeroen: “Dankzij het grotere formaat van de ergonomische pick-karren, kunnen we de orders consolideren.
Het gevolg? 50% minder intern transport tussen de hal en verzending! Bij het stockeren van de karren besparen we ook nog eens ongeveer 20 palletlocaties in vergelijking met vroeger. Het is een win-win-winverhaal.”
En ook nog eens veiliger
Het rijden met de smallere karren verloopt bovendien veel veiliger. De brede pickbakken van weleer werden namelijk door reachtrucks verplaatst tussen de gangen en de verschillende afdelingen in het bedrijf. “We voeren regelmatig risicoanalyses per post uit, in het kader van de ongevalpreventie,” vervolgt Jeroen. “De preventieadviseur schatte het risico op ongevallen vroeger zeer hoog in. Sinds we de nieuwe karren in gebruik namen staat de teller van de werkongevallen nog op nul.” Het zal niemand verbazen dat Jeroen een bezoek aan Fabriek Logistiek sterk aanbeveelt. “Het lijkt me zelfs een goed idee om er eens een teambuilding te organiseren met een groep logistieke professionals.”